معرفي رده بندي قطعات شيمانو
شيمانو يك سازنده ژاپني دوچرخه، پارو و تجهيزات ماهيگيري است. همچنين تا سال 2005 توليد كننده تجهيزات گلف و تا سال 2008 توليد كننده تجهيزات برفي بود. دفتر مركزي شيمانو در ساكاي ژاپن و داراي 43 شعبه است. كارخانه هاي اصلي شيمانو در چين، مالزي و سنگاپور هستند.
فروش محصولات شيمانو 50 درصد از بازار جهاني تجهيزات دوچرخه سواري را شامل مي شود. محصولات آن عبارتند از: درايو، ترمز، چرخ، پدال، دايركتور، تعويض من و .... تجهيزات براي دوچرخه هاي جاده اي، كوهستاني و هيبريدي.
شركت ايتاليايي Campagnolo و شركت آمريكايي S-Rome از رقباي اصلي شيمانو در بازار دوچرخه هستند. هنگامي كه فروش دوچرخه در ايالات متحده در دهه 1970 رونق گرفت، تقاضا از ظرفيت توليدكنندگان اروپايي پيشي گرفت، بنابراين شيمانو و يكي ديگر از توليدكنندگان ژاپني، Suntour، به سرعت وارد عمل شدند تا اين خلاء را پر كنند. Suntor بر بازيافت دستگاه هاي موجود تمركز كرد. شيمانو خود را وقف بازنگري سيستم پايه و معرفي نوآوري هايي مانند تعويض پوزيترون و دنده جلو براي محصولات ارزان تر كرده است.
در دهه 1980، نوآوري هاي تكنولوژيكي و قيمت پايين محصولات شيمانو باعث شد كه سازندگان تجهيزات سنتي اروپايي سهم زيادي از بازار را از دست بدهند. در اين دوره، شيمانو و سانتور به عنوان پيشگام در زمينه محصولات رده بالا عمل كردند و براي پشتيباني از نيازهاي مشتريان، فناوريهاي جديد را با قيمتهاي پايين معرفي كردند. سطح بازار دوچرخه پس از اينكه اين فناوريها خود را در سطح پايين نشان دادند، از تكنيكها و مواد ارزانتر، اغلب سنگينتر و كمدوامتر استفاده كردند.
بين سالهاي 1980 تا 1983، شيمانو سه دنده را با فناوري AX عرضه كرد. از ويژگي هاي اين واحدها مي توان به ساخت آيروديناميك، پرس مركزي پدال دوچرخه، دسته هاي پرس سيم مخفي و پدال هاي دوچرخه ارگونوميك اشاره كرد. به دليل تسلط شيمانو بر بازار در دهه 1990، منتقدان احساس كردند كه شيمانو رهبر بازار با ايده هاي منحصر به فرد است. اين سبك مبتني بر اين واقعيت است كه شيمانو دوست دارد همه عناصر را با هم تركيب كند. در نتيجه وقتي از يك قطعه شيمانو استفاده مي شود، تمام قسمت هاي دوچرخه بايد از محصولات شيمانو باشد تا با آن قطعه سازگار باشد. رقباي اصلي Shimano، Campagnolo و SRM نيز داراي طراحي هاي اختصاصي هستند كه فرصت تركيب و تطبيق اجزا را محدود مي كند.